Maak je eigen Eerste Hulp Bij Baaldagen plan!

Herkenbaar? Je zit lekker in je vel, alles loopt prima en, tsja, eigenlijk heb je niks te klagen. En dan slaat je gevoel opeens om…. Er gebeurt er iets, waardoor je opeens heel anders tegen jezelf aankijkt. Wat er gebeurt is (objectief) niet eens zo erg, maar in je belevenis zet het je hele ‘zijn’ even op losse poten. Gevolg: een echte baaldag. Mij overkomt het ook. En dan? Wat kun je doen? En wat kun je ervan leren? Hoe zet je je eigen eerste hulp plan in elkaar?

Zie je nou wel…

Kritische feedback van je baas, iemand die je straal voorbij loopt op een borrel, ruzie met je partner, een lekke band. Een nachtmerrie of een vervelende herinnering die boven komt. Soms raakt het je heel erg en laat het je twijfelen aan wat je doet of misschien wel aan wie je bent. Zie je nou wel, moeten ze mij weer hebben. Of: Ik wist het wel, eigenlijk vindt persoon X me helemaal niet aardig.
Welke kleur heeft jouw bril?

Het overkomt iedereen weleens, dat je humeur opeens omslaat en je niet meer leuk kunt nadenken. Alleen niet bij dezelfde dingen. Dat betekent dat het niet zozeer gaat om wát er gebeurt, als wel om hoe we er op reageren. We hebben allemaal een eigen bril waardoor we de dingen bekijken en ervaren. Het is ons verleden dat die bril kleur geeft: je opvoeding, leuke dingen die je hebt meegemaakt, vervelende dingen, mensen die een rol spelen in je leven enzovoort.

Als het je lukt om je bewust te worden van die bril, dan worden je baaldagen waarschijnlijk net wat minder erg. Het lukt je om de situatie meer objectief te blijven zien en voelen. En dat scheelt een hoop!

Sta stil

Wat kun je doen als het baalgevoel je overvalt? Allereerst, accepteer dat het zo is: je hebt zo’n dag waarop je oude demonen tegen het lijf loopt. Door tegen dat gevoel te vechten maak je het eerder erger dan beter. Huil een potje, voel je even flink kwaad of klaag even bij een collega of vriend.
Sta stil bij je gevoel. Waar voel je het precies in je lijf? In je buik, borst, keel of nek, schouders? Kun je het benoemen? Verdriet, boosheid, schaamte, …?

Soms kan een kleine schop onder je kont ook helpen, feitelijk is het tenslotte niet zo erg wat er gebeurde. Maar als het je standaard manier is om met dat baalgevoel om te gaan zou ik zeggen, probeer eens iets anders en sta er juist even bij stil. Door je gevoel telkens weer te ontkennen verdwijnt het namelijk niet.

Luister naar je gedachten

Kijk daarna eens of het je lukt om te luisteren naar de stemmetjes in je hoofd, je gedachten en je overtuigingen. Wat zeggen ze? Vaak zijn het sombere of demotiverende dingen als: je moet, het hoort, je mag niet, altijd, nooit, zie je nou wel.

Kun je daar iets aardigs tegenover zetten? De gedachten in je hoofd die je normaal een goed gevoel geven of moed inpraten, kun je die ook oproepen? Zij zeggen dingen als: je mag ook, soms gaat het anders, je bent goed zoals je bent… Een beetje relativerende humor kan ook, maar blijf aardig, zoals je ook bij iemand anders zou doen.

Laat het los en ga doen

Het is belangrijk dat je niet te lang blijft hangen in het gevoel. Pak je gewone routine op, eventueel in een iets lagere versnelling. Het kan zijn dat je er beter eerst even uit kunt gaan. Een korte break zoals een kop koffie of een korte wandeling kan dan wonderen doen. Adem diep en rustig door je buik en hou je voeten stevig op de grond.

Wees lief voor jezelf

Verwen je zelf een beetje. Dat kan met een extra grote cappuccino of iets zoet/zout/lekkers, maar vaak nog beter door tijd voor jezelf vrij te maken. Kijk je lievelingsprogramma, ga sporten, kook met aandacht, doe yoga. Je hebt het verdiend. Dat is elke dag zo, vandaag dus ook!

Helicopterview

Kijk later nog even terug op het moment dat je humeur en gevoel omsloeg en naar de dag die erop volgde. Zijn er dingen die je kunt onthouden voor een volgende keer, omdat je je er beter door gaat voelen? Of die je kunt doen om te voorkomen dat je nog verder de put in wordt getrokken?

En misschien lukt het je zelfs om die nare stemmetjes in je hoofd helder te krijgen. Weet je waar ze vandaan komen? Soms helpt het inzicht dat iets geen waarheid is om de stemmen te laten dimmen. Je realiseert je dat die stemmen iets roepen omdat ze ooit iets hebben meegemaakt, waarschijnlijk willen ze je zelfs beschermen om de het nare gevoel nog eens te ervaren. Alleen is dat in het nu helemaal niet zo zinvol meer. Stel dat je als peuter door een hond omver bent gelopen – de angst is misschien nog even groot, maar veel minder reëel dan vroeger, want nu ben jij wél een stuk groter dan die hond.

Eerste Hulp Bij Baaldagen

Dit is je Eerste Hulp Bij Baaldagen plan: Een lijstje met de dingen waar je je de volgende keer bewust van wilt zijn (zoals gedachten die niet kloppen) en de dingen die je helpen (humor, een vriendin bellen, sporten).

Merk je dat je te lang in de put blijft? Of dat bepaalde dingen telkens weer terug komen? Dat hoeft niet. Er zijn verschillende manieren om hier beter mee om te leren gaan. Een coach of psycholoog kan je hierbij helpen. En natuurlijk kun je ook contact met mij opnemen.

Wil je meer lezen?

Op Facebook kun je Sagitta Peters Loopbaan en burn-out coaching volgen om op de hoogte te blijven van andere tips en blogs.
Heb je een specifieke vraag over jouw persoonlijke ontwikkeling of loopbaan en ben je benieuwd hoe ik je daarbij kan helpen? Neem dan contact op om een kennismakingsgesprek te plannen. Zo’n gesprek is vrijblijvend en kosteloos en geeft je een idee hoe we met jouw vraag of doel aan de slag kunnen gaan. Je kunt daarna beslissen of je hiermee verder wilt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *