Mindfulness – waarom zou je het doen?

Mindfulness. Waarschijnlijk met dank aan een ongelukkige cursusbeschrijving of quote, dacht ik jaren terug dat het begon met een rozijn eten en draaide om gewone dingen vol concentratie doen. Nu kan ik zeggen: dat is niet zo. Maar waar gaat het dan wel om? En wat blijft hangen na een cursus? Ofwel waarom zou je mindfulness doen en heb je er ook iets aan in het echte leven? Spoiler: jazeker! Lees verder om meer te weten te komen over wat mindfulness je voor goeds kan brengen.

Om een iets breder beeld te vormen heb ik twee vriendinnen gevraagd naar hun ervaringen met mindfulness. Waarom begonnen ze ermee, wat hoopten ze te bereiken en wat leverde het op?

Wat is mindfulness en hoe leer je het?

De meest gebruikte definitie van mindfulness is die van John Kabat-Zinn: ‘Beoefening van mindfulness betekent op een speciale manier oplettend zijn: bewust in het hier en nu, zonder te oordelen.’ Meer praktisch kun je in deze definitie twee dingen zien.

Allereerst gaat het om het sturen van je aandacht. Want onze hersenen kunnen nogal tekeer gaan, continu briljante en veel vaker minder briljante gedachtes produceren – wat je aandacht dan afleidt van dat waar het op dat moment werkelijk om gaat. Aandachtoefeningen met je adem, en dat is simpelweg meditatie, kunnen daarbij helpen. Deze monnik legt in een korte video mooi uit hoe dat werkt.

Het tweede gaat om je mindset, die open en accepterend is tegenover alle innerlijke ervaringen zoals gedachten, emoties en lichamelijke gevoelens, zoals een pijntje of kriebel. Wie heeft er niet geleerd dat boosheid een minder goede emotie zou zijn dan blijdschap of dankbaarheid en laat daarmee vaak een stukje van zichzelf buiten beschouwing?

Je kunt je (delen van) mindfulness eigen maken in een acht- of tien weken durende cursus, maar ook met een boekje met bijvoorbeeld audiotracks, en er zijn vast ook fijne apps. Zelf vind ik het fijn om dit soort dingen juist zonder mijn telefoon te doen en gebruikte ik een boek, mijn vriendinnen deden een cursus.

Ik denk dat het belangrijk is dat je ook iets leert van de theorie voordat je aan het oefenen gaat. Mindfulness gaat deels om loslaten van overtuigingen, en juist door die overtuigingen kun je een oefening al snel op jouw voorgeprogrammeerde wijze invullen en daarmee de kern missen. Later kun je alsnog jouw favoriete oefeningen op je eigen manier gaan doen.

Waarom beginnen aan mindfulness?

Ah ja, meer rust krijgen, dat was voor ons alle drie een reden om met mindfulness te beginnen. Maar ook je onrustige hoofd tot bedaren leren brengen en manieren vinden om te ontspannen. Twee van ons kwamen met mindfulness in aanraking door burn-out (ik) en andere ziekte. Het was een ondersteuning in herstel en hielp ons om te gaan met alle bijkomende emoties. Ik kreeg de eerste oefening van degene die mij toen begeleidde en stond perplex van het effect. Dat was namelijk een enorme onverwachte huilbui, noem het voor het gemak maar achterstallig onderhoud dat aan het licht kwam. Een beetje griezelig, maar het maakte me vooral enorm nieuwsgierig naar meer. In mijn beta opleiding en werk had ik hier nauwelijks iets over geleerd.

De eerste eyeopeners

Opvallend is dat ieder van ons op de korte termijn, van weken tot een paar maanden, andere inzichten heeft dan wat er op de langere termijn is blijven hangen (van een jaar tot jaren), maar dat er veel waardevolle dingen te noemen zijn!

Een van de eerste dingen die we leerden is dat je niet naar je gedachten hóeft te luisteren. Ook als je niet luistert, maar ze gewoon laat varen, gaan gedachten weg. Gedachten blokken werkt dan weer niet, denk maar (niet haha) aan de roze olifant.

Bewust genieten en stilstaan bij kleine dingen is een tweede. Als je altijd maar jaagt op morgen of bezig bent met gisteren vergeet je wellicht wat er vandaag voor fijns is. Op een moment dat je bewust geniet is er nauwelijks ruimte voor zorgen en stress.

Zelf had ik me getraind om niet te luisteren naar emoties en gevoelens en voor een groot deel te leven volgens mijn verstand. Ik leerde ‘the hard way’ dat dat bij mij niet werkt. Door mindfulness kwam ik weer in contact met mijn lijf en leerde ik opnieuw emoties voelen en uiten. Broodnodig om mijn eigen grenzen te herkennen.

Tenslotte haalden we er allemaal iets uit waarbij we ons hoofd even kunnen ‘leegmaken’. Dat is niet perse tijdens het mediteren (soms wel, soms niet), maar zeker wel bij een flinke wandeling of yoga. We merkten hoe belangrijk deze momenten zijn, even rust en aandacht voor jezelf, en dat deze momenten vaak makkelijker te realiseren dan je denkt.

Wat blijft er na een lange tijd nog hangen?

En na een jaar, is er dan nog iets over? Zeker!! Bij ieder van ons geldt dat het leren loslaten van de automatische piloot voor blijvende veranderingen heeft gezorgd. Voor de een uit zich dit in het kunnen genieten van en stilstaan bij de kleine dingen. Wie is het niet gewend om continu maar door te gaan, druk te zijn en nog tig andere mentale tabs open te hebben staan?

Het contact met onze gevoelens en emoties is ook sterker geworden. Op die manier merk je wat je grenzen zijn en wat goed voor je is. En op momenten dat het minder gaat, kunnen we dat beter herkennen en er naar handelen. Soms is een keer mediteren of extra yoga fijn, een andere keer is het de trigger om voor onszelf te kiezen en geniepige gewoonten aan te passen.

En hoewel het nog lang niet altijd lukt kunnen we vaker relativeren en loslaten. Ook al ga je er in de praktijk van uit van dat minder prettige emoties lang blijven hangen, ook die gaan voorbij. Gedachten zijn lang niet altijd waar en je kunt zelf kiezen wanneer je ernaar luistert. Daardoor ben ik een stuk milder geworden, zeker naar anderen, en meer en meer ook naar mezelf.

En dan nog even over dat mediteren en yoga: voor ieder van ons (en alledrie een beta opleiding!) blijkt mediteren een prima manier om de gedachtentrein te stoppen. En we doen aan yoga. Hierbij quote ik vriendin X, die over zichzelf zegt: “Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden!” Yoga en meditatie kunnen een zweverige bijsmaak hebben, maar dat hoeft zeker niet.

In mijn coaching gebruik ik, afhankelijk van de coachvraag en het doel, regelmatig iets uit mindfulness. Soms is dat makkelijk herleidbaar, andere keren zijn het dingen die buiten het kader van een ‘mindfulness beoefenen’ eigenlijk heel gewoon zijn.

Meer over mindfulness

Het boek dat ik gebruikte is Mindfulness – een praktische training in het omgaan met gevoelens en gewoonten, geschreven door Ger Schurink.

Mindfulness trainingen worden op diverse plaatsen gegeven. Ze worden ook regelmatig door de werkgever gegeven of door de werkgever vergoed. Weet iemand of de zorgverzekering ze nog vergoed?

En voor iedereen die mindfulness met kinderen wil doen en er zelf ook best iets van wil leren is dit een leuk boek: Stilzitten als een kikker, geschreven door Eline Snel.

Wil je meer lezen?

Op Facebook kun je Sagitta Peters Loopbaan en burn-out coaching volgen om op de hoogte te blijven van blogs met inzichten, tips en ervaringsverhalen. Natuurlijk vind ik het ook leuk als je me volgt op LinkedIn!

Kom je er alleen niet uit?

Heb je een specifieke vraag over jouw effectiviteit, persoonlijke ontwikkeling of loopbaan? Heb je last van stressklachten of een (bijna) burn-out? En ben je benieuwd hoe ik je hierbij kan helpen? Neem dan contact op om een kennismakingsgesprek te plannen. Zo’n gesprek is vrijblijvend en kosteloos en geeft je een idee hoe we met jouw vraag of doel aan de slag kunnen gaan. Je kunt daarna beslissen of je hiermee verder wilt.

Foto Waarom mindfulness doen: Aleksandr Ledogorov via Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *