In tien stappen naar een goed LinkedIn profiel

Je bent al een tijdje op LinkedIn. Sinds wanneer eigenlijk? En wanneer heb je het voor het laatst nagekeken? Voordat we er erg in hebben zien we het als iets dat altijd functioneert zonder dat je eraan hoeft te werken. Zoals je verzekeringen… Terwijl regelmatig nakijken echt wel loont. Premiekorting, of in dit geval een veel beter LinkedIn profiel.

Waarom een goed LinkedIn profiel zo belangrijk is lees je hier. Hieronder vertel ik je wat je kan doen om van jouw profiel een sterk profiel te maken. Een profiel dat dan voor jou gaat werken!

In tien stappen naar een goed LinkedIn profiel

Hoe zorg je ervoor dat jouw profiel het beste weergeeft waar jij voor staat? En hoe giet je dat in een aantrekkelijk jasje? Volg daarvoor dit eenvoudige stappenplan:

1. Zorg voor een mooie profielfoto met een zakelijke uitstraling. Wijzig ook de standaard LinkedIn achtergrond in een achtergrond die past bij jou en je werk – zeker als je voor een creatieve of op communicatie functie kiest is dit een must.

2. Maak een sterke headline. LinkedIn vult automatisch je laatste functienaam in bovenaan je profiel, maar je kunt deze ook zelf invullen. Daardoor kun je jezelf nog beter presenteren, bijvoorbeeld door een unieke eigenschap toe te voegen.

3. Onderaan het eerste blok is ruimte voor een samenvatting. Beschrijf kort(!) wie je bent en wat je doet, of zou willen doen in het geval van een loopbaanverandering. Met trefwoorden (EN: specialties) maak je het nog makkelijker om gevonden te worden door recruiters en werkgevers.
Vind je het lastig om deze trefwoorden te kiezen? Kijk dan eens hoe anderen in vergelijkbare functies dat doen.

4. Benoem bij je laatste baan of de met het oog op de toekomst meest relevante functies ook wat je doet en hebt bereikt. Als alleen jouw bedrijf een superfancy naam heeft voor een baan en daarmee ver op de wereld vooruitloopt (of juist nog achteraan staat), dan is het extra belangrijk om je takenpakket duidelijk te beschrijven.

5. Benadruk dat waar je graag meer van wilt doen of bekend om wilt staan, ook als het nu niet het grootste deel van je werk is. Zo laat je zien waar jouw unieke kracht ligt en waar je al ervaring hebt met dat waar je naartoe wilt in je carrière.

6. Voeg relevante beelden zoals foto’s of infographics toe, net als bestanden of links naar belangrijke websites.

7. Haal weg wat niet meer relevant is. Dat kunnen oude bijbaantjes zijn, of een opleiding waar je liever niet meer mee geassocieerd wordt. Pas wel op voor gaten in de tijdslijn.

8. Korte cursussen en workshops die geen volledige vermelding waard zijn kun je bundelen onder een kopje ‘opleiding en trainingen’. Zo kun je toch al je kennisgebieden kwijt en laat je zien dat jij graag bijleert.

9. Probeer een goede plaats te vinden voor bijzondere prestaties die veel over je zeggen zoals prijzen, subsidies of vrijwilligerswerk. Ook weer iets dat jou uniek maakt en toont dat je bijzondere dingen kunt bereiken.

10. Pas je URL even aan. LinkedIn maakt automatisch een URL aan met je naam, wat cijfers en dan nog wat karakters. Deze kun je eenvoudig veranderen in een URL die alleen jouw voor- en achternaam heeft. Dat staat mooier als je de link doorstuurt en maakt je pagina beter vindbaar. Hoe je dat doet lees je hier. Ook voor een goed LinkedIn profiel zit het ‘m in de details ;).

Vergeet tenslotte niet om de tekst te controleren op spelfouten. Vraag ook of iemand anders je profiel even leest. Krijgt die het beeld dat jij wilt uitstralen?

Jouw vragen en tips

Laat je vraag hieronder gerust achter, net als jouw tips voor een goed profiel. Dat vind ik leuk, en samen weten we nóg meer.

Wil je meer weten?

Op Facebook kun je Sagitta Peters Loopbaan en burn-out coaching volgen om op de hoogte te blijven van andere blogs.
Heb je een specifieke vraag over jouw loopbaan en ben je benieuwd hoe ik je daarbij kan helpen? Neem dan contact op om een kennismakingsgesprek te plannen. Zo’n gesprek is vrijblijvend en kosteloos en geeft je een idee hoe we met jouw vraag of doel aan de slag kunnen gaan. Je kunt daarna beslissen of je hiermee verder wilt.

Foto: Steve Harvey via Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *