Waarom een goed LinkedIn profiel belangrijk is

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een LinkedIn profiel. Of je nu een leuke baan hebt, werkt als ondernemer, nieuw werk zoekt, even thuis zit, een actieve pensioenganger bent of juist student, iedereen komt voorbij.

Gewetensvraag: Hoe vaak Google jij iemand voordat je hem of haar ontmoet? Ik doe het in ieder geval regelmatig. Zo kan ik me goed voorbereiden op de ontmoeting met een nieuwe opdrachtgever of klant. En reken maar dat mensen dat ook met mijn en jouw naam doen.

Het Internet speelt dus een enorme rol als het gaat om het leggen van nieuwe contacten. Of je het leuk vindt of niet, we kunnen er niet omheen. Daarom hier vijf redenen waarom het zo belangrijk is dat je een goed LinkedIn profiel hebt. Ook als je niet op zoek bent naar een nieuwe baan.

Het is dé plek voor je professionele presentatie online

Zoals ik al schreef, mensen zoeken naar je. Op LinkedIn kun je bij uitstek alles kwijt over werk, opleiding en ervaring zonder dat het vermengd wordt met feestjes, vakanties, of reacties op winacties zoals op Facebook.

Invloed op Google resultaat

Je LinkedIn profiel vul je zelf, jij kiest wat je erop zet. En hoe beter ingevuld, hoe vaker bezocht, hoe hoger in Google. Het is zo een mooie en vooral actuele aanvulling op oude berichten van je sport- of studentenvereniging (biertje!), uitslagen van races (5 km met Nieuwjaar lang geleden) en andere pagina’s die je minder makkelijk kunt beïnvloeden.

Contactgegevens? Check!

LinkedIn is het ideale adresboek. Zeker in de wereld waarin we nu leven en alles steeds sneller lijkt te gaan. Want wie haalt er nog zijn pensioen bij zijn eerste of tweede werkgever? Je moet er niet aan denken dat je die baan-wisselingen voor iedereen die je kent zou moeten bijhouden.
Op LinkedIn houdt ieder zelf zijn contactgegevens bij, zoals emailadres en werkgever. Zo heb je altijd toegang tot je netwerk. Handig als je je wilt oriënteren op nieuwe functies of gewoon een vraag hebt.

Toekomstige werkgevers

Bedrijven en recruiters zoeken vaak op LinkedIn als ze vacatures moeten vervullen. Tenzij je de komende jaren echt niet van baan wilt wisselen is dat ook voor jou belangrijk.
Dit geldt natuurlijk ook voor zelfstandigen: organisaties zoeken hier ook naar de juiste persoon voor een klus en kunnen daarmee zomaar jouw nieuwe opdrachtgever worden.

Expert-status

Op LinkedIn kun je je expertise tonen. Dat kan door te reageren op posts van anderen, door bestaande informatie en artikelen te delen of door zelf een bijdrage te schrijven (zo deel ik op LinkedIn al mijn blogs).
Reageren, delen of schrijven kun je doen binnen je eigen contacten-netwerk, maar je kunt je ook aanmelden bij groepen die met jouw vakgebied of expertise te maken hebben. In die groepen worden ook vaak vacatures gedeeld, mooi meegenomen als je op zoek bent naar ander werk.

Tenslotte…

Maak er een gewoonte van om je netwerk goed bij te houden op LinkedIn. Ontmoet je iemand via je werk of misschien had je een interessant gesprek op een feestje, denk er dan aan deze persoon uit te nodigen als connectie op LinkedIn.
Stuur na een paar dagen een berichtje met een korte tekst en eventueel een zinnetje over waar deze persoon jou heeft ontmoet. Zo vul je je adresboek verder aan en heb je meer mensen die je eenvoudig kunt benaderen als je een vraag hebt en zij jou.

Een goed LinkedIn profiel

Ben je benieuwd wat je kunt doen om jouw profiel te verbeteren? Dat lees je hier: In tien stappen naar een goed profiel op LinkedIn.

Wil je meer lezen?

Op Facebook kun je Sagitta Peters Loopbaan en burn-out coaching volgen om op de hoogte te blijven van blogs met inzichten, tips en ervaringsverhalen. Natuurlijk vind ik het ook leuk als je me volgt op LinkedIn!

Kom je er alleen niet uit?

Heb je een specifieke vraag over jouw effectiviteit, persoonlijke ontwikkeling of loopbaan? Heb je last van stressklachten of een (bijna) burn-out? En ben je benieuwd hoe ik je hierbij kan helpen? Neem dan contact op om een kennismakingsgesprek te plannen. Zo’n gesprek is vrijblijvend en kosteloos en geeft je een idee hoe we met jouw vraag of doel aan de slag kunnen gaan. Je kunt daarna beslissen of je hiermee verder wilt.

Foto door Pablo Gentile via Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *