Google als je online CV

Op weg naar je toekomstige droombaan stuur je waarschijnlijk echt wel ergens een email met je motivatie en een CV. De inhoud daarvan heb je volledig in de hand. Tegelijkertijd kun je er op rekenen dat die mogelijke werkgever vaak ook op Google kijkt en daarmee een beeld van je vormt. Net als degene met wie je een netwerkgesprek hebt: die bereidt zich voor op jullie afspraak met een snelle online scan. LinkedIn, de koppen van de eerste vermeldingen en misschien nog een keer doorklikken… De eerste CV-achtige indruk krijgen ze dus vaak op Google, vandaar: Google als je online CV.

Google jezelf

Als je op zoek gaat naar ander werk is het goed om te doen wat je toekomstige werkgever wellicht ook doet: Google jezelf! Kijk vooral naar de resultaten op de eerste pagina. Als je een veel voorkomende naam hebt moet je wellicht nog iets verder gaan of een extra zoekwoord toevoegen zoals je branche, functie, regio of huidige werkgever.

Wat zie je allemaal voor resultaten verschijnen? Je Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter? Misschien staan er nieuwsberichten tussen. Wat valt je op? Kijk goed of je happy bent met dit plaatje. Is dit wat je wilt dat anderen zien?

Je online CV: Wat wil je uitstralen?

Op weg naar een goede baan is het extra belangrijk om na te denken over wie je bent, wat je kunt en hoe je jezelf aan de buitenwereld wilt tonen. Je kunt de parallel trekken met een merk. Jij wilt tenslotte jezelf verkopen. Een merk heeft vaste waarden en een boodschap die daarbij past. Ook het beeld past bij wat ze willen verkopen. Denk eens na over jouw unique selling point (USP). Waarvoor moeten mensen bij jou zijn? Wat is er bijzonder aan jou en waar ben je heel goed in?

Tenslotte geldt bij merken: reputatie komt te voet en gaat te paard. Ofwel, met een kleine misser (ongenuanceerde uitspraak op Twitter, ongepaste foto op Facebook) heb je grote invloed op je online verschijning.

Google beïnvloeden

De Google ranking kun je niet zomaar veranderen. Je kunt er wel indirecte invloed op hebben. Zo kun je zorgen dat pagina’s die je graag laat zien vaker worden bezocht en daarmee waarschijnlijk hoger door Google worden weergegeven. Je kunt vragen om oude berichten aan te passen en je kunt zelf je pagina’s en profielen aanpassen. Tenslotte kun je zelf een website maken.

In het geval van LinkedIn zorgt een beter profiel voor vaker verschijnen in zoekresultaten. Door reacties op posts van anderen of door zelf iets te publiceren komen er ook meer mensen naar jouw profiel. Hier lees je mijn tips voor een goed LinkedIn profiel.

Oude nieuwsberichten van bijvoorbeeld je sport- of studentenvereniging waar je niet blij mee bent kun je een enkele keer helemaal laten verwijderen, maar vaker zal het gaan om een kleine aanpassing. Zo kun je vragen je naam weg te halen in een stukje of bij een foto. Dit lukt niet altijd, maar vriendelijk vragen kan nooit kwaad.

Kijk zelf je Facebook, Instagram en andere social media na en verwijder berichten die niet (meer) bij je passen of niet matchen met de baan die je wilt of de organisatie waar je graag terecht komt. Alternatief is om de privacy-instellingen van je profielen op privé/alleen voor vrienden te zetten.

Een eigen website is meer werk en kost meestal ook wat geld, maar heeft verschillende voordelen. Als je een domeinnaam kunt aanmaken die jouw voornaam en achternaam bevat (zoals www.voornaamachternaam.nl), is dat voor Google een goede reden om deze vooraan te laten zien in de zoekresultaten. Je kunt hier je expertstatus laten zien met een samenvatting van wie je bent en wat je doet, een portfolio of een blog. Ook kun je er een weergave van artikelen opzetten die je eerder hebt geschreven (bijvoorbeeld voor communicatie-professionals, journalisten en onderzoekers). Natuurlijk kan je CV er ook bij, op de manier die jij het beste vindt (in LinkedIn ben je gebonden aan een format). Als je een baan in PR of communicatie zoekt past dit zeker, maar ook met bijvoorbeeld culinaire carrièrewensen kan een site met lekkere recepten en mooie foto’s goed werken.

Foto’s

Zorg voor goede profielfoto’s op je social media accounts (ook WhatsApp). Een foto van je huisdier, de zonsondergang of je kinderen is leuk, maar mensen willen weten wie jij bent. Zorg daarom dat je er op zijn minst ook zelf op staat. Op LinkedIn plaats je een meer zakelijke portretfoto.

Blijf jezelf

Een beetje oppoetsen van je accounts is goed, maar ga niet te ver. Je bent wie je bent en dat is prima. Daarnaast moet het beeld dat mensen online van je krijgen ook passen bij de indruk die ze bij een echte ontmoeting van je krijgen.

Niches

Werk jij in een branche waar ze bijzondere spelregels hebben of andere websites waarop je profiel staat? Zorg dan dat je die websites en profielen ook bijwerkt, in ieder geval als ze bij de eerste zoekresultaten staan.

Ook als je op de website van je huidige werkgever een eigen pagina hebt is het goed om deze bij te werken (bijvoorbeeld bij universiteiten).

Wat nog meer?

Het is belangrijk om in ieder geval je LinkedIn profiel bij te houden. Voor een eigen website geldt dat ook. Heb je teveel profielen en accounts? Focus je dan op de belangrijkste. Kies er een paar en doe die goed. Sluit eventueel minder relevante accounts af, net als degene die je zelden gebruikt.

Video is een opkomend medium en YouTube speelt een steeds grotere rol in de online wereld. Als je het aandurft kun je een video maken waarin je jezelf voorstelt (dat durf ik dus nog niet…). Zet hem op YouTube (of een ander platform) of op je eigen website en verwijs er naar vanaf je LinkedIn. Ook kan de link meegestuurd worden in je email naar je hopelijk toekomstige werkgever.

Last but not least. Werk naast je online CV gelijk ook even je offline CV bij (inhoud en opmaak). Heb je dat paraat als die werkgever erom vraagt!

He or she who gets hired is not necessarily
The one who can do that job best;
But, the one who knows most
About how to get hired

– Richard Lathrop (1919-2001)

Jouw vragen en tips

Laat je vraag over Google als je online CV hieronder gerust achter, net als jouw tips voor een goed online CV. Dat vind ik leuk, en samen weten we nóg meer.

Wil je meer weten?

Op Facebook kun je Sagitta Peters Loopbaan en burn-out coaching volgen om op de hoogte te blijven van andere tips en blogs.

Heb je een specifieke vraag over jouw persoonlijke ontwikkeling of loopbaan en ben je benieuwd hoe ik je daarbij kan helpen? Neem dan contact op om een kennismakingsgesprek te plannen. Zo’n gesprek is vrijblijvend en kosteloos en geeft je een idee hoe we met jouw vraag of doel aan de slag kunnen gaan. Je kunt daarna beslissen of je hiermee verder wilt.

Foto: Stefan Cosma via Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *